Urmăreşte-ne pe:

Ce este ACR? (Analiza Cauzei Rădăcină)

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel

Deseori, ceea ce pare să fie “problemă” este de fapt, un simptom al unei probleme mai grave.

În medicină, este uşor de înțeles diferența dintre tratarea simptomelor unei boli și vindecarea unei boli.

Administrarea unui medicament calmant pentru o durere de stomac nu va vindeca stomacul – e nevoie de vindecarea adevărată pentru ca simptomele să nu apară din nou şi din ce în ce mai acute.

Cînd ai o problemă la locul de muncă, tu cum o abordezi? Treci direct la tratarea simptomelor sau iei în considerare faptul că poate exista o problemă mai profundă care are nevoie de atenţie?

Analiza Cauzei Rădăcina (ACR) este o metodă de identificare a cauzei principale a unei probleme, a originii sale. Potrivit PMBoK, ACR este o tehnică folosită pentru a identifica o problemă, a-i descoperi cauzele şi pentru a dezvolta acţiuni preventive.

Cînd ai o problemă la locul de muncă, tu cum o abordezi? Treci direct la tratarea simptomelor sau iei în considerare faptul că poate exista o problemă mai profundă care are nevoie de atenţie?

Dacă iei în considere doar simptomele (ceea ce vezi la suprafață) problema va apărea probabil din nou, ceea ce va duce la pierderi de energie şi resurse de fiecare dată va fi nevoie de atenţie pentru rezolvarea ei. Dacă, în schimb, te uiți mai adînc şi înţelegi de ce apare problema, poţi “repara” cauzele de bază şi procesele care cauzează problema în sine.

ACR este o tehnică populară și des folosită, care te ajută să răspunzi la întrebarea “De ce a apărut această problemă în primul rînd?”.

Cauza rădăcină este:

  • Factorul care contribuie sau cauzează problema şi care dacă este îndepărtat poate preveni reapariţia acesteia;
  • Factorul care cauzează o problemă şi care trebuie permanent eliminat prin îmbunătăţirea procesului;
  • Factorul ce pune în mişcare lanţul cauză-efect care creează o problemă;
  • Adevăratul motiv care contribuie la crearea problemei.

 

Vei găsi de obicei trei tipuri de cauze rădăcină:

  • fizice: sunt tangibile, lucruri defecte;
  • umane: persoane care au greşit, (nu) au făcut ceva ce era nevoie. De obicei, cauzele umane duc la cauze fizice (ex: cineva a omis să strîngă pinioanele de la roata autotusimului, ceea ce a dus la faptul că: roata s-a desprins în timpul mersului şi a avut loc un accident rutier);
  • organizaţionale: ţin de companie.

 

Eşti gata să găseşti cauza rădăcină (CR) a problemelor tale?

ACR folosește un set de paşi concreţi şi instrumente asociate pentru a găsi cauza primară a problemei, astfel încît tu să poţi să:

identifici problema;

  • înţelegi conţinutul şi analiza problemei;
  • defineşti CR (de obicei vei găsi mai mult de una);
  • defineşti şi implementezi acţiuni pentru eliminarea CR;
  • validezi dacă acţiunile corective previn reapariţia problemei.

 

Avantajele acestei tehnici sunt următoarele:

  • determini ce s-a întîmplat;
  • înţelegi de ce s-a întîmplat;
  • înteţelegi ce e nevoie să faci pentru a reduce şansa reapariţiei problemei.

 

Notă!

Poţi aplica metoda ACR pentru aproape orice problemă. Pentru a merge în urmă cu investigările e nevoie de un raţionament bun şi simţ comun. Teoretic poţi urmări cauzele rădăcină pînă în epoca de piatră, însă acest demers nu îţi va folosi în nici un fel.

Fii atent să înţelegi cînd ai găsit o cauză seminificativă ce poate fi schimbată / eliminată / gestionată practic.smiley