Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.
Tot mai mult se vorbeşte despre inteligenţa emoţională ca fiind ansamblul abilităţilor,
a competenţelor şi aptitudinilor care ajută o persoană să facă faţă cu succes presiunilor existente în mediul exterior.
Acest tip de inteligenţă a fost pentru prima dată abordat în cercetare de către Daniel Goleman,
apoi Robert K. Cooper încearcă o abordare a conceptului legîndu-l de leadership şi realizează o hartă care permite
identificarea felului în care o anumită persoana şi-a utilizat capacitatea emoţională în ultimele 30 de zile.
Spre deosebire de inteligenţa intelectuală, termen cu care este comparată inteligenţa emoţională frecvent, aceasta nu ţine de raţiune ci pune accent pe energie, informare, creativitate, relaţionare cu cei din jur, încredere.
Inteligenţa intelectuală spre deosebire de cea emoţională face apel la raţiune, identifică alternative şi posibilităţi, ia decizii importante şi conştiente.
Cei inteligenţi emoţional au capacitatea de a recunoaşte propriile sentimente precum şi ale celor din jur astfel încît să relaţioneze cît mai bine.
În timp ce inteligenţa intelectuală pune accent pe învăţare academică, limbaj, gîndire raţională şi analiză, inteligenţa emoţională se caracterizează prin competenţe interpersonale sau chiar sociale.
Inteligenţa emoţională presupune o serie de competenţe, precum:
Pentru a putea utiliza în mod eficient capacitatea emoţională trebuie avut în vedere nivelul de conştientizare, nivelul de competenţă, caracterul, personalitatea, raţionamentul şi valorile personale în funcţie de care fiecare îşi stabileşte propriul set de activităţi şi obiective.
Inteligenţa emoţională poate fi perfecţionată utilizînd un plan pentru dezvoltarea competenţelor emoţionale, în acelaşi timp existînd şi posibilitatea de a măsura aptitudinile emoţionale printr-un instrument ce are la bază 17 ani de cercetare a lui Reuven Baron, cercetător în domeniu!
Importanţa inteligenţei emoţionale creşte foarte mult de-a lungul timpului mai ales în rîndul companiilor de top, companii mari care pun accent pe eficientizarea activităţii.
Oamenii inteligenţi emoţional reprezintă o fîntînă de aur pentru fiecare companie pentru că emoţiile fac parte din fiecare persoană ca şi entitate.
De multe ori emoţiile ne dictează reacţiile, activităţile sau dorinţele sau alte ori aceste emoţii sunt responsabile pentru ceea ce spunem sau ceea ce ne trece prin minte!
Aşadar e timpul să ne canalizăm emoţiile pentru a realiza cu succes atribuţiile şi pentru a acţiona proactiv în absolut tot ceea ce facem, atît pe plan personal cît şi în plan profesional.
Succes în carieră şi învaţă să te laşi cît mai mult purtat de propriile emoţii, ele fac parte din tine ca persoană şi te deosebesc de cei din jur!