Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.
În afaceri deseori este nevoie de a comunica în scris cu partenerii şi clienţii.
Indiferent de faptul cui scrieţi – partenerului de afaceri, subalternului sau clientului dumneavoastră, aceştia trebuie să primească informaţii bogate în conţinut, expuse într-o formă simplă, dar atractivă.
Lev Tolstoi scria: „Oamenii mari sunt simpli întotdeauna”, parafrazînd: „Ideile mari sunt simple întotdeauna”.
Trebuie să ai ideile simple, sau, mai exact, să le expui simplu.
Nu e cazul, ca sloganurile, mesajele şi ideile creative să fie încărcate cu „înflorituri”, deoarece, în definitiv, din cauza acestora ideea nu va ajunge la destinatar.
Şi pentru aceasta există 10 principii de expunere clară, atractivă şi pe înţelesul tuturor.
În expunerea dumneavoastră, distanţa de la prima literă pînă la punct trebuie să fie minimă,
pentru ca cititorul să nu obosească.
Însă conţinutul propoziţiei trebuie să includă cît mai multe informaţii importante.
În acest fel, destinatarul nu se va plictisi, ci va descoperi idei utile pentru sine.
De ce să complicaţi lucrurile, care şi aşa nu sunt simple deloc?
Cu cît mai simplu vă veţi exprima ideile, cu atît e mai mare probabilitatea că,
ideile dumneavoastră vor avea priză sau, mai degrabă, vor fi înţelese.
Folosiţi întotdeauna vocabularul unui om de rînd şi nu încercaţi
să demonstraţi că aţi poseda cunoştinţe lingvistice profunde.
Renunţaţi la noţiunile care sunt în vogă din lexicul de afaceri
– fiţi mai simplu şi clienţii vor fi mai receptivi faţă de dumneavoastră.
Timpul costă bani, iar cuvintele, la rîndul lor, reprezintă timp
şi efort intelectual.
Nu cheltuiţi timpul dumneavoastră şi nu puneţi la încercare
răbdarea celor din jur, folosiţi în discurs doar cuvinte
absolut necesare.
Altfel riscaţi să încărcaţi auditoriul cu o mulţime de cuvinte inutile.
5. Mai multe cuvinte de acţiune
Ceea ce expuneţi trebuie să exprime dinamism, mişcare şi
tendinţă spre ceva nou, spre perfecţionare.
Jos cu pasivitatea, puneţi accentul pe acţiune.
Mesajul dumneavoastră trebuie să fie la fel de lejer,
ca şi vorbirea dumneavoastră, aproape spontan.
Scrieţi simplu, astfel cititorul va parcurge rîndurile cu uşurinţă
şi va surprinde ideea necesară.
Revenind la cele expuse mai sus, relaxaţi-vă, şi scrieţi în limba în care
vorbeşte majoritatea oamenilor – a clienţilor sau a subalternilor
dumneavoastră.
Concentraţi-vă asupra următorului fapt – ceea ce scrieţi trebuie să fie
cît mai aproape de cititor, altfel riscaţi să fiţi neremarcat sau
pur şi simplu ignorat.
Alegeţi acel grup de cuvinte şi idei, cu care este deja obişnuit
auditoriul - ţintă al dumneavoastră.
În dependenţă de vîrstă, sex, naţionalitate, gusturi şi predilecţii,
mesajul trebuie să conţină componentele preferate de categoria
de persoane, spre atenţia căreia tindeţi.
Sfătuindu-vă să scrieţi şi să vorbiţi cît mai simplu,
totuşi nu ne referim la un limbaj sec şi sărac.
Învioraţi-vă discursul cu tot felul de sinonime şi neologisme, care nu sunt străine publicului,
dar care, în acelaşi timp, vor da strălucire mesajului dumneavoastră,
făcîndu-l mai atractiv şi mai variat.
Gîndiţi-vă la ceea ce doriţi să spuneţi, nu la faptul cum vă vor percepe ceilalţi.
Dacă vă veţi concentra asupra ideii dumneavoastră şi dacă aceasta
va parcurge cele 9 etape sus-menţionate,
atunci mesajul dumneavoastră cu siguranţă
va produce o impresie de neuitat.
Aceste reguli simple sunt de folos nu doar în business-planurile proiectelor de anvergură, a ofertelor comerciale, scrisorilor, articolelor, ci şi în viaţa de zi cu zi. Gîndiţi, scrieţi, vorbiţi şi trăiţi simplu şi cu plăcere, şi atunci, tot ce veţi face va fi remarcat.
Nu vă temeţi să fiţi cît mai simplu, doar oamenii mari, la fel ca şi ideile mari, sunt întotdeauna simpli.