Urmăreşte-ne pe:

7 replici la care trebuie să renunţi la locul de muncă

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel

Nu contează că eşti HR Manager, Team Leader, Communication Officer, Avocat sau pur şi simplu membru într-o echipă.

Cu toţii trebuie să ne alegem cuvintele atunci cînd ne aflăm la locul de muncă (şi nu doar).

Nu putem să aruncăm către interlocutor orice cuvînt ne vine în minte.

Într-adevăr, faptele contează mai mult, dar vorbele pot umbri total performanţele.

 

Dacă ne dorim o carieră de succes, dacă vrem să atingem performanţă, şi mai ales dacă vrem ca ceilalţi să ne respecte ca profesionişti atunci trebuie să ştim să vorbim.


Mai jos găsiţi şapte replici de evitat la locul de muncă.

Unele dintre acestea sunt tentante atunci cînd ne aflăm, din punct de vedere ierarhic, pe o poziţie superioară…altele se pot face auzite atunci cînd lucrăm în echipă…ideea este că data viitoare să facem un efort în a le evita.

 

Ceea ce spui – şi modul în care o spui – conteaza atît în viaţa profesională, cît şi în cea personală.

Indiferent de cît de „casual” ar fi locul tau de muncă, comunicarea este cea care face lucrurile să se întîmple.

Poate că anumite replici pot fi acceptate acasă, dar s-ar putea ca la job să îţi construiască o imagine de incompetent sau neprofesionist.

Prin urmare,  iată şapte replici care ar trebui eliminate din discursul tău profesional (deşi nu ar fi rău să uiţi de ele şi cînd eşti acasă):

 

 1. Nu e treaba mea…


Indiferent de cît de enervantă ar fi o cerere, s-ar putea să existe un motiv total valid pentru care colegul sau şeful tău îţi cer ajutorul.

Succesul celorlalţi reprezintă un aspect esenţial pentru succesul echipei.

Să transmiţi lipsa ta de interes (şi chef) reprezintă o modalitate extraordinară de a-ţi ruina cariera.

 

 

 

 2. Să fiu sincer/-ă…


Asta înseamnă că înainte nu erai sincer/ sinceră?

A prefaţa fiecare comentariu cu „să fiu sincer/-ă”, act acceptabil cît de cît în comunicarea uzuală, în business înseamnă unul din două lucruri:

eşti pe cale să comunici un aspect negativ sau tot ceea ce ai spus în urmă cu cîteva secunde/ minute a fost de fapt o minciună/ ceva lipsit de consistenţă.

 

 

 

3. El (sau ea) este un (o) neserios (neserioasă)…


Nici un alt comentariu nu se propagă mai rapid la locul de muncă decît cel care vizează alte persoane.

Să spui ceva negativ despre altcineva (coleg, şef, client sau furnizor) arată o lipsă totală de neprofesionalism.

Să lăsăm discuţiile de curtea şcolii în curtea şcolii.

 

 

 

 

 4.  Întotdeauna am făcut aşa…


Nu este nevoie decît de aceste patru cuvinte pentru a te afişa drept o persoană cu viziune îngustă, încăpăţînată şi exagerat de conservatoare.


Alţii ar putea să tragă concluzia că de fapt habar nu ai de ce sunt lucrurile făcute în acel mod.

Sau că nu eşti capabil(-ă) să gaseşti metode pentru a îmbunătăţi ceea ce faci.

 

 

 

 

 5. Nici o problemă…


O expresie informală care poate substitui „cu plăcere”.


Într-un context formal, „nici o problemă” poate părea expeditiv, dar şi lipsit de respect.

 

 

 

 6. (Tu) Ar fi trebuit să…

 

Cu toţii ne dăm în vînt după – „ţi-am spus eu!”, nu-i aşa?


Să îi spui interlocutorului „(tu) ar fi trebuit să…” are acelaşi efect. Îi induci interlocutorului sentimentul de vină (ar fi trebui să îmi spui).

O astfel de replică nu stimulează cooperarea şi munca în echipă.

 

 

 

 

 7. Nu e corect…


Viaţa e plină de nedreptăţi. Aşa şi? Ce facem acum, ne punem cu toţii pe plîns?

Cînd evidenţiezi aceste nedreptăţi, ceilalţi înţeleg că îţi place să te plîngi. Nimeni nu vrea să lucreze cu un „plîngăcios”.


Indiferent de situaţie, în loc să se concentreze pe partea negativă, comunicarea trebuie susţinută cu fapte şi argumente viabile.

Fii parte din soluţie, nu din problemă!