Urmăreşte-ne pe:

7 calităţi necesare vînzătorilor ideali

Pentru a fi de neînlocuit, trebuie să fii diferit.

— Coco Chanel

Menţinerea clienţilor fideli şi sau loiali, implică nu doar reducerile de preţ oferite de magazin, dar şi profesionalismul  vînzătorilor, care sunt nemijlocit implicaţi în relaţia directă cu clientul.

Vînzătorii din orice domeniu nu ar fi, trebuie să posede anumite calităţi necesare, care să îi ajute atît pe ei să avanseze în carieră, cît şi să poată satisface toate nevoile clienţilor.


Şi cum una fără alta nu se poate, vă invităm să vedeţi de care calităţi trebuie să dea dovadă un vînzător desăvîrşit.

 

 

 

În continuare, haideţi să vedem care ar fi calităţile necesare vînzătorilor, pentru ca el să poată susţine o relaţie foarte bună şi pe termen lung cu clientul.

 

 1. Imaginea

Cînd este vorba de prima impresie pe care o creăm clientului, nu există o a doua şansă. De la început trebuie să-i prezentăm o imagine în care să aibă încredere.

Această primă imagine pe care şi-o crează clientul este definitorie pentru vînzarea ulterioară şi pentru loialitatea sa.

Clienţilor le place să se ascocieze cu ceea ce sunt ei şi cu ceea ce îşi doresc să fie.

De aceea curăţenia hainelor vînzătorilor (sau a colaboratorilor care sunt implicaţi direct cu clienţii) este foarte importantă. Uniformele standart au rolul de a cîştiga încrederea clienţilor, acestea le transmit o imagine unitară de organizare.

Ecusonul vînzătorului nu ar trebui să lipsească. El îi spune clientului cine eşti.

Mănuşile pentru manipularea pîinii, spre exemplu, creează şi ele o imagine foarte bună. Clienţii se vor gîndi că sunteţi atenţi şi că vă pasă de sănătatea lor.

Aranjarea părului, bărbieritul la bărbaţi şi machiajul discret la femei, vocea şi inflexiunile ei, postura pe care o au vînzătorii, poziţia pe care o adoptă cînd ascultă un client, stilul şi atitudinea sunt elemente care crează încredere şi au un rol esenţial în loializarea clienţilor.

 

 

 2. Atitudinea

Atitudinea vînzătorului se reflectă în toate activităţile sale. De la sarcini simple  şi pînă la activităţi complexe de negociere cu clienţii. Clientul ştie cînd un vînzător îl serveşte cu drag pentru că îl respectă şi ştie şi cînd un vînzător mimează o anumită atitudine, de cele mai multe ori impusă de către directorul de magazin. Prima creează încredere între client şi vînzător, cea de-a doua exprimă ascunderea adevărului, minciuna. Şi asta va fi "sancţionată" de către clienţi prin indiferenţa faţă de magazinul dumneavoastră. Niciodată nu vom obţine loialitatea clienţilor dacă nu le vom oferi un sincer respect.

 

 

 

 3. Cunoaşterea produselor

Este esenţial pentru cîştigarea încrederii clientului să cunoaştem produsele atunci cînd vindem. "Aş vrea un muştar. Care-i mai bun?", "Nu ştiu. Ăsta este mai scump", "Mulţumesc. Asta văzusem şi eu!!!!" Aceasta este discuţie reală. Sunt şi vînzători interesaţi de ceea ce vînd clienţilor. Simpla citire a etichetei este o soluţie pentru a face diferenţa între produse. Nu poţi să creezi o imagine bună dacă nu ştii ce oferi. Încrederea o acordăm, de obicei, persoanelor care ştiu despre ce vorbesc, sigure pe ele, care par să aibă doctoratul dat în "muştar".

 

 

 4. Atenţie la nevoile clienţilor

Putem creşte vînzările în magazin dacă îi determinăm pe vînzători să fie atenţi la nevoile clienţilor. Ce înseamnă asta? Să extragi esenţialul din ceea ce spun clienţii în magazin, să intuieşti nevoile, să pui întrebări ca să le descoperi. În momentul în care clientul simte că prin recomandarea primită de la vînzător sunt satisfăcute rezonabil nevoile sale, încrederea este acordată aproape în acelaşi timp. Oamenii au nevoie să fie remarcaţi: obţinem foarte multe cu cîteva întrebări generale care nu invadează intimitatea clientului.

 

 

 5. Entuziasmul

Cei mai buni vînzători sunt entuziaşti. Sunt cu zîmbetul pe buze tot timpul. Entuziasmul este contagios. Prin contaminarea cu entuziasmul vînzătorilor dumneavoastră, clienţii se simt mai bine şi le place să vină în magazin. Dacă nivelul de entuziasm al vînzătorilor dintr-un magazin se rezumă la cîteva feţe morocănoase şi plictisite, în nici un caz nu vom obţine loialitatea clientului.

 

 

6. Maturitatea

Maturitatea este o calitate esenţială pentru vînzători. Vînzătorii maturi îşi asumă responsabilitatea, au capacitatea de a-şi recunoaşte greşelile şi dorinţa de a se îndrepta. Maturitatea se reflectă şi în modul în care vînzătorii relaţionează cu clienţii. Clienţii vor să discute cu persoane mature şi le acordă încrederea doar acestora.

 

 

 

7. Profesionalismul

Profesionalismul se reflectă în modul în care gîndesc şi acţionează vînzătorii. Profesionalismul nu înseamnă eficacitate, ci eficienţă. Cu alte cuvinte, nu înseamnă ca vînzătorul să facă nu ştiu ce activitate în sine. Profesionalismul înseamnă să acă bine respectiva activitate. Prfesionalismul creşte încrederea de sine a vînzătorilor şi îi determină să fie mai buni. Dacă vă veţi uita retrospectiv, veţi vedea că loializarea se obţine destul de uşor prin creşterea nivelului de profesionalism al vînzărilor.

 

 

 

 

 

Autor: 
Ovidiu Anastasiu